۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۵۹۸۹۴۰

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۷ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۷ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت سکه تمام‌بهار آزادی در بازار تهران امروز به ۴ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان کاهش یافت.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۷ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

عقب‌گرد ۲۰۸۲ واحدی شاخص کل بورس
 
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز سه شنبه هفتم اسفند ماه ۹۷ با کاهش ۲۰۸۲ واحدی به رقم ۱۶۴ هزار و ۷۱۱ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن، اما با کاهش ۸۴ واحدی عدد ۳۰ هزار و ۳۱۸ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۲۳۵۴ واحدی به رقم ۱۸۴ هزار و ۸۴ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول، اما در حالی با کاهش ۱۸۰۷ واحدی به رقم ۱۲۴ هزار و ۵۸ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۲۸۵۳ عدد ۳۱۵ هزار و ۲۰۴ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش ۳ واحدی بر روی رقم دو هزار و ۶۸ واحد نشست.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت اصفهان با ۱۶۱ واحد و فولاد مبارکه با ۱۵۹ واحد و پالایش نفت تهران با ۱۳۰ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پترول و داروسازی عبیدی هر یک با ۳۳ واحد، آلومینیوم ایران با ۱۹ واحد و پرداخت الکترونیک سامان کیش با ۱۴ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

بنا به این گزارش، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۵۴۸ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن دو میلیارد و ۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۵۸ هزار و ۳۷۳ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های مهر کام پارس، شیر پاستویرزه پگاه گلپایگان، صنایع تولیدی اشتاد ایران، بانک اقتصاد نوین، گروه صنعتی سدید، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های تولید محور خودرو، مبین وان کیش، ویتانا، صنایع ریخته‌گری ایران، بیسگویت گرجی، گلتاش، حق تقدم خرید سهام پتروشیمی جم، کویر تایر متوقف شدند.

بر اساس این گزارش، امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد، ۵۰۰ میلیون سهم بانک پاسارگاد به ارزش کمتر از ۵۴ میلیارد تومان میان سهامداران عمده با معاملات انتقالی روبرو بود. همچنین کمتر از ۸۵.۵ میلیون سهم بانک ایران‌زمین به ارزش بیش از ۹ میلیارد تومان کد به کد شد.

همین وضعیت در فرو سیلیس ایران با کد به کد شدن کمتر از ۹ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۲۲ میلیارد تومان تکرار شد. در پالایش نفت اصفهان نیز بیش از ۶ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان به کد‌های درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت و ۵ میلیون سهم تولیدات پتروشیمی قائد بصیر به ارزش بیش از ۶ میلیارد تومان به کد‌های درون گروهی سهامدار عمده تجمیع شد.

امروز بازار سهام در حالی تحت تأثیر خبر‌های ۲۴ ساعت گذشته سیاست داخلی ایران و تحلیل‌ها پیرامون استعفای وزیر امور خارجه در کنار نوسان بازار ارز و سکه شاهد غلبه عرضه بر تقاضای سهام و به تبع آن قرمزپوش شدن نماگر‌های منتخب بازار سهام بود که فضایی توأم با ابهام از آینده و تحلیل شرایط موجود بر معاملات بازار سهام حاکم کرد.

این درحالی است که رفتار بازار سهام در معاملات امروز نشان می‌داد که هنوز معامله‌گران بازار سهام برای واگذاری سهام به هر قیمتی اجماع نظر ندارند و همچنان به چشم‌انداز بازار امیدوار هستند.

در میانه بازار امروز همچنین قطعیت معامله ۱۶۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی بلوک ۱.۰۹۶ درصدی سهام سایپا که از سوی توسعه سرمایه رادین وابسته به سرمایه‌گذاری رنا در روز گذشته به شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار از مجموعه شرکت‌های تابعه گروه سایپا واگذار شده بود، در بورس تهران منتشر شد.
____________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت دلار
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۸۳ هزار تومانی نسبت به روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۹۳ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۴۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۲۵.۲ دلار معامله می‌شود.

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار نسبت به روز گذشته ۲۰۰ تومان کاهش داشته است.

برهمین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک ها، ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. قیمت یورو نسبت به روز قبل ۱۰۰ تومان کاهش داشته است.
____________________________

کمبود گوشت رفع می‌شود
 
محمود حجتی، وزیر جهاد و کشاورزی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار که صبح امروز برگزار شد، گفت: تاکنون سیب مورد نیاز بازار شب عید برای استان‌ها به طور کامل تامین شده و همچنین تامین پرتقال مورد نیاز این ایام نیز به ۷۰ درصد رسیده است که طی روز‌های آینده این محصول نیز بطور کامل به استان‌ها ارسال می‌شود و در جهت تنظیم بازار میوه شب عید هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: تاکنون ۳۰ هزار تن سیب و حدود ۳۰ هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید تامین شده همچنین ذخیره ۲۰ هزار تنی نیز برای جبران هر نوع کمبودی در نظر گرفته شده است.

حجتی گفت: همچنین در خصوص دیگر کالا‌های اساسی برای شب عید هیچ مشکلی در راستای تامین وجود ندارد و تنها در تامین گوشت کمبود‌هایی است که با هدفمند شدن توزیع و افزایش واردات تلاش می‌شود که این کمبود‌ها نیز جبران شود.

وی افزود:بیش از سال ۹۶ واردات کالا‌های اساسی و مواد غذایی داشتیم و مشکلی در این زمینه نداریم.
____________________________

تاریخ ششمین عرضه نفت در بورس ۱۳ اسفند تعیین شد
 
عرضه نفت خام در بورس که از ششم آبان امسال با عرضه یک میلیون بشکه نفت خام سبک آغاز شد، اکنون وارد ششمین مرحله شده است.
 
نفت خام تاکنون در پنج مرحله عرضه شده است که ۲ مرحله نخست موفقیت آمیز بود و در سایر مراحل، به اهداف تعیین شده دست نیافت.
 
در مرحله نخست (ششم آبان امسال)، یک میلیون بشکه نفت خام عرضه شد، اما هشت محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای (معادل ۲۸۰ هزار بشکه) به نرخ بشکه‌ای ۷۴ دلار و ۸۵ سنت به فروش رسید.
 
در دومین مرحله (بیستم آبان) نیز ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام به نرخ بشکه‌ای ۶۴ دلار و ۹۷ سنت معامله شد.
در سومین مرحله عرضه در بورس، یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران به نرخ بشکه‌ای ۵۲ دلار و ۴۲ سنت دلار در تابلو فروش قرار گرفت، اما بدون مشتری ماند.
 
مراحل چهارم و پنجم فروش نفت نیز موفقیت آمیز نبود؛ در مرحله پنجم تنها یک محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای به فروش رسید.
 
در گام جدید قرار است مرحله ششم فروش نفت در بورس با عرضه یک میلیون بشکه نفت خام در ۱۳ اسفند انجام شود.
 
بر این اساس، شرکت ملی نفت امروز (دوشنبه) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شرایط عرضه در این دوره مشابه عرضه پیشین است. پیش‌پرداخت ۶ درصد و امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی از ویژگی‌های این عرضه است. همچنین مدت تسویه حساب از زمان بارگیری ۹۰ روز تعیین شده است.
 
در مرحله ششم عرضه نیز همانند نوبت پیش یک میلیون بشکه نفت خام سبک با حجم خرید حداقل تعداد ۳۵ هزار بشکه و قیمت پایه ۵۹ دلار و ۶۳ سنت برای هر بشکه تعیین شده است. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات